Terapija dodirom kao podsticaj i podrška izazovima u odnosima
Iskustva različitih oblika veznosti koja su izgrađena
sa roditeljima u ranom period života formiraju mnoge aspekte ličnosti i i sposobnosti u društvenim kontaktima
kojih najčešće nismo svesni.Oni se tiču slike koju izgrađujemo o sebi i
specifičnosti tipičnog ponašanja u odnosima.
Modeli vezanosti
Bolbi je
uveo pojam vezanosti u nauku objašnjavajući ga kao urođeni sistem ponašanja
koji obezbeđuje opstanak vrste i rađanje novih ljudi.Vezanost ispunjava svoj
zadatak ako se između roditelja i deteta uspostavlja i održava fizička blizina
između majke(ili drugog staratelja), koja se kasnije u toku razvoja u
adolescenciji preoblikuje u sigurnost u odnosu roditelja i detata obezbeđujući
mu tako zaštitu, utehu i podršku. Akteri u stvaranju ovog odnosa su i roditelj
i dete, svako sa svojim mogućnostima i resursima.
Ako je
dete steklo bazičnu sigurnost u odnosu
sa roditeljima ono razvija obrazac sigurnosti u kasnijim odnosima a ukoliko to
nije slučaj ono se formira prema nekom od
tri nesigruna obrasca:izbegavajući, ambivalentan ili dezorganizovan koja
u odraslom dobu prerastaju u forme
nesigurnosti u odnosima sa sobom i sa drugima kao preokupirani, odbacujući ili
bojažljivi.
Siguran
obrazac vezanosti obezbeđuje da osoba ima pozitivan model sebe i drugog u
odnosu.
Preokupirani
obrazac vezanosti usmerava osobu da ima pozitivan model viđenja drugih ali
negativno viđenje sebe. Odbacujući obrazac vezanosti usmerava osobu da u
odnosima vidi sebe pozitivno a drugog kao negativnog. Dezorganizovani model
vezanosti usmerava osobu da vidi i sebe i druge kroz negativnu prizmu i deluje
dosta nepredvidivo za druge ljude.
Odrasli
ljudi najčešće nisu svesni svojih modela vezanosti jer ih usvajaju pre nego što
u potpunosti ovladaju funkcijom govora,
procesuirani u mnogome desnom neverbalnom hemisferom mozga.
Sigurni
modeli ponašanja u odnosima koji su došli iz dečijeg iskustva da su im roditelji
podržavajući i od pomoći, dovode do generalizacije takvog odnosa na ostale
društvene kontakte uz globalnu ideju da su ljudi generalno vredni poverenja,
prihvatajući, od pomoći i strpljivi. Glavna razlika između ljudi sa sigurnim
modelom i onih iz bilo koje forme iskustva nesigurnog oblika vezanosti jeste
što ovi drugi očekuju od kontakta ili nesaradljivost ili konflikt i stoga im je
teško da dopru do drugih ljudi i da traže kontakt.Odrasli
ljudi su najčešće mešavina ovih osnovnih stilova budući da je moguće da su
izgrađivali vezanost sa roditeljima različitih stilova vezivanja.
Manje
optimalni oblici vezanosti naznačeni gore nisu proizvod neke „manjkavosti“ deteta ili roditelja. Da ne bi bilo zabune
zašto i kao je to moguće evo najčešćih razloga zašto se uspostavljaju nesigurni
obrasci vezanosti između roditelja i deteta: urođene deformacije u čulima vida,
sluha, govora ili motoričke funkcije kod deteta ili roditelja može da oteža
komunikaciju potreba od strane deteta ili razumevanje od strane roditelja, deca
rođena i definisana u okviru autističnog spektra ne doživljavaju dodir,
zagrljaj, kontakt očima itd kao smirujuć i regulišuć; deca rođena sa visoko
razdražujućim nervnim sistemom teže se uravnotežavaju i smiruju; problemi sa
dojenjem mogu da stvore nesigurnost kod majke i ambivalentnost i teškoću u
vezivanju sa detetom; bolest deteta koja je praćena bolom koji roditelj ne može
da smiri, traumatično iskustvo deteta unutar porodice ili van nje može da oteža
i da učini labilnim uspostavljeno poverenje i u odnos i u sebe; traumtično
iskustvo koji se dogodilo roditelju može da dovede do teškoće u sopstvenom
emotivnom regulisanju koje onda otežava kontinuitet i uopšte uspostavljanje
regulisanja emocija deteta od starne roditelja.
Šta je Rosen
metod - terapija dodirom?
Rosen
terapija dodirom se temelji na ideji da se krucijalni korak ka promeni dešava
kada bez osuđivanja sa radoznalošću i prihvatanjem usmerimo pažnju na senzacije
i emocije koje doživljavamo u sadašnjem trenutku. Rosen praktičari ne
preusmeravaju klijenta iz sadašnjeg u naredni momenat pokušavajući da „srede“
ili „isprave“ ili promene šta se dešava u datom trenutku. Umesto toga oni
koriste dodir koji sluša i verbalnu refleksiju ne bi li se uključili u svaki
momenat klijentovog unutrašnjeg iskustva, korak po korak, momenat po momenat.
Ova
vrsta prilagođavanja u pristupu Rosen praktičara stvara sigurnost u odnosu koja
omogućava klijentu da svoju svesnost usmeri na telesne senzacije. Korišćenje
nežnog svesnog dodira pomaže klijentu da opusti tenziju u mišićma koja ga štiti
od ispoljavanja senzacija i emocija koje su ga u prošlosti plašile, nove su i
nepoznate, nerazumljive ili su na neki drugi način neprihvatljive. U ovakvoj relaciji klijent - praktičar otvaraju se vrata ka senzacijama i
emocijama, kao i pratećim mislima, slikama, sećanjima i impulsima za akciju
koji su bili van svesti, ali koji su „održavani“ kroz hroničnu mišićnu tenziju.
Tokom svakog koraka u procesu, praktičari imaju zadatak da pomognu klijentu da
uspostavi balans nervnog sistema koji mu omogućava da svesno sa osećajem
dovoljne sigurnosti dozvole tekuće iskustvo i prihvate ga.
Zašto je
važno da stupimo u kontakt sa nesvesnim putem tela?
Teorije
afektivne vezanosti objašnjava da počevši od perioda ranog detinjstva još dok
smo bebe učimo da ignorišemo, zaobiđemo, uređujemo i kontrolišemo potrebe,
ponašanja i ispljavanja emocija koje naši roditelji nisu bili sposobni da
tolerišu. Ovde ne govorimo o nivou mišljenja već o potrebama, nagonima,
ponašanjima, i emocionalnim i fizičkim procesima. Njihovo potiskivanje zahteva
fizički napor, te mi to činimo mišićima. Posebno važna u ovom procesu je
dijafragma, bazični mišić za udisanje.
Potiskivanje je praćeno promenama na nivou neurotransmitera u mozgu i hormona u krvi (Pert, 1999). Budući da ove šeme potiskivanja gradimo veoma rano u životu, pre nego što smo u mogućnosti da ih razumemo i menjamo, one postaju poput nevoljnih navika. Tako mi ostajemo zaglavljeni u setu zaštićujućih reakcija primerenih detetu ili adolescentu a ne potrebama i spososobnostima odrasle osobe.
Potiskivanje je praćeno promenama na nivou neurotransmitera u mozgu i hormona u krvi (Pert, 1999). Budući da ove šeme potiskivanja gradimo veoma rano u životu, pre nego što smo u mogućnosti da ih razumemo i menjamo, one postaju poput nevoljnih navika. Tako mi ostajemo zaglavljeni u setu zaštićujućih reakcija primerenih detetu ili adolescentu a ne potrebama i spososobnostima odrasle osobe.
Nekada
povod za odlazak Rosen praktičaru može baš biti osećaj hronično plitkog udaha, napetosti u stomaku, bola u mišićima.
Nekada se klijenti žale na nemogućnost uspostavljanja adekvatnih odnosa sa
saosećanjem ni sa sobom ni sa drugima, na napetost. Imaju potrebu za većom
emocionalnom slobodom i rezilijentnošću.
Da bi
smo promenili ovaj protektivni mišićni oklop moramo da mu pristupimo.Budući da
smo ga nesvesni to u najvećoj meri ne možemo sami. Sećanja tela obrađuje jedna
neuralna mreža a druga „pravi“verbalnu autobiografiju osobe. Vezu između ta dva
nije uvek lako uspostaviti. Osoba sama može da se šeta između odigravanja
telesnih simptoma ili „sklanjanja“od njih u mišljenje, nesvesnost.
Ukoliko tokom seanse klijentov nervni sistem postane neregulisan zbog straha, anksioznosti ili drugih emocija zadatak Rosen praktičara je da pomogne klijentu da ponovo uspostavi noramaln rad nervnog sitema i „spusti“ ga iz povišene aktivacije(strah koga prate jake emocije) ili ga „podigne“ – aktivira ukoliko postoji premalo aktivacije ( utrnulost, obramrlost, odsustnost, diskonekcija).
drugih, te kako sama da reguliše svoja različita emotivna stanja prateći njihove telesne pokazatelje.
priredila Slađana Živković, psihoterapeut, u edukaciji za Rosen praktičara
Коментари
Постави коментар