Gubitak trudnoće - šta mi se desilo?
Šta je “spontani pobačaj”?
Spontani pobačaj se definiše kao nenamerni prekid trudnoće.
Različiti autori se ne slažu oko vremenskog perioda do kada ovaj pojam seže, da
li je u pitanju period do 16. odnosno po nekim autorima, do 28.nedelje. Nakon tog perioda
spontani pobačaj se naziva prevremenim porođajem ili mrtvorođenošću. Spontani pobačaji su najčešći u provom
trimestru. Žene mogu imati sporadični ili povratni spontani pobačaj - kada žena
ima tri ili više uzastopna spontana pobačaja.
Problem s rečima koje ograničavaju micanje iz stida i izolacije
Izraz spontani pobačaj je deo medicinske terminologije koja
ukazuje na formu gubitka trudnoće koja se dešava nekad već u toku prvog meseca
od začeća i koja se “sponatno” izbaci krvarenjem ili “malo čudnijom i
oblilnijom” menstruacijom. Ono što se jednako često dešava je da se tim izrazom
obuhvataju i gubitci koji se dešavaju kasnije i zahtevaju medicinsku intervenciju. Ni jedan
od ova dva oblika gubitka ne omogućava rečima “spontani” ni “pobačaj” da žena
opiše svoje lično iskustvo.
Reakcija žene može biti različita: od šoka, olakšanja,
zbunjenosti, iznenadjenja (ako žena nije ni znala da je bila trudna) do anksioznosti,
tuge, besa, osećaja bespomoćnosti, krivice, stida pa i uvoda u depresiju.
Krivica kao moguća
zamka reči i društvenog očekivanja
Mnogo faktora utiče na reakciju žene nakon spontanog
pobačaja: veličina ploda i afektivna vezanost, reproduktivna istorija, ženino
investiranje u trudnoću, ranije psihičko stanje, kvalitet odnosa sa partnerom,
vrsta pobačaja, poznavanje uzroka pobačaja, da li je u pitanju asistirana
trudnoća ili ne i još mnogi.
Uticaji sredine posebno strah od smrti i najčešća tišina
koja se stvori oko majke koja je izgubila bebu mogu da dodatno ojačaju osećaj
krivice koji žena često u sebi nosi. Reč spontano ne usmerava ženu na vremenski
tok koji je potreban da se iznese sa ovim gubitkom. Već gotovo kao da implicira
“lako došlo lako otišlo stav”, te je potrebna svest i podrška da žena uopšte
postane svesna svoga gubitka i uošte dozvoli sebi da sama vidi šta je to njeno
lično iskustvo i koliko joj treba vremena da ga doživi i razume.
Reč “pobačaj” gotovo kao da verbalno implicira neku vrstu
greške ili krivice sa ženine strane. Psiholozi zato govore o gubitku ploda,
trudnoće, bebe već u zavisnosti od situacije i ženinog doživljaja sebe kao
majke.
Kratko vreme majčinstva
Proces tugovanja je za neke žene pokušaj suačavanja sa
spontanim pobačajem kao gubitkom ali i sa menjanjem ideje o tome da li je
nosila embrion, fetus ili bebu. U zavisnosti od toga kako žena konstruiše vreme
gubitka trudnoće i kako vidi plod koji je u sebi nosila ona se oseća kao majka
koja je izgubila bebu sa kojom je tek počela da oseća i gradi odnos ili kao
žena kriva ili neuspešna, nemoćna da postane majka ili nešto treće samo za nju lično karakteristično.
Telo trudnice u ženi
bez ploda
Ženino telo izmenjeno trudnoćom se ne vraća na prethodno
stanje pošto ona izađe iz bolnice ili u nekoliko dana nakon intervencije zbog
spontanog pobačaja. Telu treba vremena da se vrati u staro stanje. Telesne
senzacije posebno ako je trudnoća trajala više od 2 meseca su ženi iako ćuti pa
i ne misli o tome stalni podsetnik da proces promene i dalje nije gotov. Vreme
i podrška su neophodni u ovom procesu inače je žena u rascepu između svog tela
i okoline pa i sopstvenih očekivanja od sebe.
Vreme za tugovanje je vreme koje stvarno leči
Često čujemo izraz
“vreme leči sve” ali istina je da s vremenom možemo izlečiti mnogo toga ali u
zavisnosti od toga kako to vreme iskoristimo. Ukoliko žena posluša česte
preporuke drugih da se brzo dovede u red, nastavi da pokušava da se ostvari kao
majka ili nastavi sa svojim dotadašnjim životom bez razlike ono što se može
desiti da je kada najmanje očekuje savladaju jake i neprihvaćene emocije a da
ona pri tom ne razume šta joj se dešava.
Stoga je vreme odvojeno za tugovanje koje ne zavisi od toga
koliki je bio plod i koje nema tačan očekivani i dozvoljeni rok trajanja vreme koje će dovesti do
isceljenja.
Stručnjaci koji se bave ovom temom govore o značaju grupa
podške ženama koje su i male iskustvo gubitka, zatim o izmenama rečnika koji je
potreban, tranziciji iz predhodne uloge u novu, učenju o znacima i stadijumima
gubitka ali i rituala koji osmišljeni baš za njihovo mesto u procesu tugovanja
mogu imati značajne efekte u podršci ženama sa ovim iskustvom.
Priredila Slađana Živković, psihoterapeutkinja, dula
Коментари
Постави коментар